Yamaha xt 660 Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
19 resultaten

Een tweedehands Yamaha XT 660 kopen?

In 1976 bracht Yamaha de XT500 enduro op de Europese markt. Deze inmiddels iconische motor is de grootvader van een aantal succesvolle opvolgers, bestaande uit de XT600- en de XT660-families. De XT660-serie bestaat uit de XT660R, de ST660X en de XT660Z Ténéré, gemaakt tussen 2004 en 2013. De XT’s zijn dualsport-motoren. Deze voelen zich thuis op en naast de gebaande wegen, zonder een echte voorkeur. De modellen uit de XT660-serie zijn grotendeels dezelfde motoren met hetzelfde motorblok en chassis. Allemaal zijn ze geschikt voor gebruik in de stad en woon-werkverkeer, maar ze kunnen ook een ritje in het terrein aan, vooral de Ténéré. Wie wil kan er ook de wereld mee rond want het motorblok is ‘bulletproof’: onverslijtbaar. De XT-serie valt dus vooral op door de veelzijdige inzetbaarheid. De bandenkeuze speelt hierin natuurlijk ook een belangrijke rol.

Algemene techniek Yamaha XT660

De XT660X en XT660R zijn in 2004 op de markt gebracht, allemaal met hetzelfde eencilinder motorblok, vloeistof-gekoeld en uitgerust met vier kleppen per cilinder. De oude XTZ660 Ténéré (1991 – 1999) had nog een carburateur, maar de nieuwe modellen hebben brandstofinjectie. De nieuwe XT660Z Ténéré is in 2008 geïntroduceerd. Het vermogen van alle XT660’s zit op een redelijke 48pk en bijna 59 Nm trekkracht. Aanpassingen aan het luchtfilter en een lichter uitlaatsysteem kunnen hier nog wat aan verbeteren. De verhoudingen tussen de vijf versnellingen in de bak kloppen helemaal, dus dat is geen probleem: een zesde versnelling wordt niet gemist.

Remmen en vering

Het blok is dragend onderdeel van het stalen buizenframe. Een eenvoudige maar doordachte constructie; licht en sterk. De remmen zijn redelijk goed en goed te doseren. Vanaf 2012 is er ook ABS te vinden op de XT660Z Ténéré. De gespaakte wielen en vooral het 21-inch voorwiel van de XT660R en de XT660Z Ténéré duwen deze modellen in de richting van terreingebruik. De XT660X heeft een 17-inch voorwiel. Dat is een indicatie dat deze toch meer op de weg georiënteerd is. De 41 of 43mm dikke voorvork met Paoli-schokbrekers voldoet, maar is voor weggebruik misschien wat te slap. De achterzijde beschikt over een instelbare mono-shock. De XT660-modellen rijden erg zuinig, mits je niet te enthousiast met je gashendel speelt. Met een tank van 15 liter op de R en de X-versie, en nog meer met de 24 liter van de Ténéré, is de motor zeker geschikt voor lange ritten. Het zadel van de XT660 is lang en smal, geheel in offroad-stijl, en comfortabel genoeg maar zeker niet vergelijkbaar met de echte toerbuffels.

Zithouding en rijeigenschappen

De zithouding is goed, al is er vrij weinig windbescherming bij hogere snelheden. De zithoogte is met zo’n 875 mm niet overdreven hoog. Het draagvermogen is volgens opgave ongeveer 180kg. Dat is inclusief het gewicht van de rijder en passagier. Zonder passagier heb je dus een flinke bagagecapaciteit. De rijeigenschappen zijn prima. De motor is wendbaar en dit soort motoren heeft altijd genoeg grondspeling voor pittig sturen over bochtige wegen. Daar komt het vermogen van de XT660 het beste tot zijn recht, al haalt de motor ook op de snelweg moeiteloos zeer illegale snelheden.

Generaties XT660

Er zijn geen duidelijke generatieverschillen aan te wijzen bij de XT660-modellen. Ze zijn tussen 2004 tot en met 2013 gemaakt en hoewel er kleine verschillen zijn, was de komst van ABS in 2012 waarschijnlijk de grootste aanpassing.

Concurrentie van de XT 660

Weinig andere motoren hebben zo’n beroemde stamvader als deze XT660-serie. De faam van de XT500 is nog altijd niet volledig verdwenen. Een alternatief voor deze zware eencilinder is de nazaat van de legendarische Suzuki DR (800 S) BIG: de Suzuki DR650. Kawasaki zet daar meteen de KLR650 naast, wat ook geen slechte keuze is. Het blok van de XT660 is trouwens ook in de Aprilia gebruikt. De BMW G650X-modellen passen ook nog in het rijtje. Meer cilinders kan ook: Honda heeft de Africa Twin en Triumph de Tiger XC. En wie het terrein in wil moet ook even KTM en Husqvarna goed bekijken. Keuze genoeg dus!

Jouw tweedehands Yamaha XT660 op Gashendel.nl

De XT660-serie biedt veel waar voor z’n geld. Vooral de Ténéré is voor avontuurlijk ingestelde motorrijders een serieus alternatief voor de grote, maar ook dure en zware adventurebikes. Wie op zoek gaat naar een Yamaha XT660 occasion zal op Gashendel.nl zeker voldoende exemplaren te koop vinden.

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.