Yamaha vmax Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
10 resultaten

Tweedehands Yamaha V-Max kopen

Wil je een tweedehands Yamaha V-Max kopen? Kende je dit model al, of wil je er eerst meer over weten? Je bent bij Gashendel.nl op de juiste plaats.

V-Max; de eerste generatie (1984 – 2007)

In 1981 zag een Yamaha-medewerker dat groepen motorrijders dragrace-wedstrijden hielden op een brug over de Mississippi. Dit gaf hem het idee voor een krachtige cruiser met dragrace-genen. Drie jaar later, in 1984, werd de eerste V-Max in Las Vegas aan het publiek getoond en in 1985 stonden de eerste exemplaren bij de dealers. Een nieuwe legende was geboren.

Yamaha gebruikte het 1200cc V4-motorblok van de Yamaha Venture Royale. De originele 70kW werd opgepompt naar een verbijsterende 108kW, mede door een uitvinding van Yamaha genaamd V-Boost. Deze aanpassing van het inlaatsysteem zorgde dat boven de 6000 toeren iedere cilinder via twee carburateurs werd beademd, met 10% vermogenswinst als gevolg. In sommige landen werd dit systeem later iets getemd. Veel aspirant-kopers waren teleurgesteld, maar het maakte de V-Max nauwelijks minder intimiderend, met een nog altijd respectabele 95 pk.

VMAX motor van het jaar

Het enorm krachtige V4-motorblok en de herkenbare styling leverde de V-Max onmiddellijk een grote groep bewonderaars op. Het ooit toonaangevende Amerikaanse motorblad Cycle Guide noemde het ‘de motor van het jaar’.

De motor verkocht aanvankelijk vooral in Amerika goed, maar de cijfers zakten al snel in. De hoge prijs, die later alleen maar hoger werd, bleek voor velen een onoverkomelijk bezwaar. Ondanks de tegenvallende verkoopcijfers bleef Yamaha de V-Max in bijna ongewijzigde vorm verkopen tot de productie in 2007 werd gestaakt.

De belangrijkste aanpassingen van de eerste generatie bestonden uit relatief kleine aanpassingen, zoals andere voor- en achterwielen, aanpassingen aan het V-boost-systeem, een nieuwe ontsteking, een andere voorvork en andere remmen. Vooral dit laatste was nodig, gelet op het vermogen van de V-Max. De upgrade van twee- naar viercilinder remklauwen en grotere remschijven werd ongetwijfeld goed ontvangen.

VMAX, de tweede generatie (2009 – augustus 2017)

In 2009 introduceerde Yamaha de tweede generatie bij de dealers, nu onder de naam VMAX. Dit was een volkomen nieuwe motorfiets met een nieuw ontwikkeld, krachtiger motorblok. De wegligging werd verbeterd door het nieuwe frame en de dikkere voorvork.

Het nieuwe motorblok had een cilinderinhoud van 1679cc, met een vermogen van bijna 200pk (147kW). De topsnelheid was begrensd op 220 km/u. Andere wijzigingen: de carburateurs en V-boost waren vervangen door brandstofinjectie en het YCCI-systeem (Yamaha Chip Controlled Intake). Dit variabele luchtinlaatsysteem opent bij hogere toerentallen een klep in de inlaatkanalen waardoor de cilinders meer lucht krijgen. Samen met de EXUP-klep in de uitlaat zorgt dit voor bijna 167Nm trekkracht, beschikbaar vanaf 6500 toeren. Hiermee is de VMAX bijna voortdurend krachtiger dan de meeste superbikes op topvermogen. Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.

Het laatste model van de VMax was voorzien van moderne technieken als ride-by-wire, een slipper-clutch, ABS en volledig instelbare voor- en achtervering. De cockpit is helemaal van deze tijd door het informatieve OLED-display met o.a. versnellingsindicator, temperatuur-indicatie en een brandstofmeter. Ook praktische details als een onderhoudsvrije cardanas en betrouwbare Ledverlichting aan de achterzijde ontbreken niet. De remklauwen hebben tegenwoordig 6 cilinders, en gecombineerd met ABS is het remvermogen nu beter in balans met het enorme vermogen van deze oerkracht op twee wielen.

Andere overwegingen

De benzinetank is met 15 liter niet overdreven groot. Het verbruik wordt opgegeven als 6,9 liter per 100 kilometer. De motor is niet echt geschikt voor toeren met twee personen, tenzij de passagier klein van postuur is. De bestuurder zit wel comfortabel op het brede zadel en het vrij hoge en brede stuur zorgt voor een redelijk ontspannen zithouding. De VMAX weegt rijklaar een stevige 310 kg, een paar kilo zwaarder dan de V-Max.

Tweedehands Yamaha V-Max/VMAX kopen?

Ook tweedehands zijn de V-Max/VMAX motoren zeer geliefd. Die liefhebbers moeten wel een beetje moeite doen voor een geschikte tweedehands V-Max of VMAX. Het is een echte liefhebbersfiets waarvoor bewust gekozen wordt. De V-Max/VMAX is geen goedkope motorfiets en doorgaans worden ze goed onderhouden. Gevolg hiervan is dat het onderhoudsverleden meestal bekend is. Er zijn weinig problemen bekend en Yamaha heeft kleine kinderziekten al in een vroeg stadium gesmoord.

Een nadeel voor liefhebbers van deze motorfietsen is dat er vrij weinig nieuw zijn gekocht, waardoor het een vrij zeldzame tweedehands motorfiets blijft. Wil je een tweedehands V-Max kopen, kom dan regelmatig op Gashendel.nl kijken voor het nieuwste aanbod.

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.