Yamaha tdm 850 Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
12 resultaten

Een tweedehands Yamaha TDM 850 kopen?

Deze Yamaha is de opvolger van de XTZ 750 Super Ténéré en gebruikt ook hetzelfde motorblok. De TDM850 werd in 1991 geïntroduceerd als de eerste motor van een type dat we tegenwoordig zouden betitelen als een ‘Adventure Sports motor’. Een motor met offroad-genen en bijpassende zithouding die volledig thuishoort op de weg. De knappe koppen uit Japan waren hiermee hun tijd ver vooruit. Helaas vond niet iedereen het uiterlijk geslaagd en dat leidde in Nederland tot enigszins tegenvallende verkoopcijfers. Na tien jaar werd de TDM850 vervangen door de vrij organisch vormgegeven TDM900 die het hier (daarom?) wel iets beter deed. Nog eens tien jaar later verdween deze ook van de markt om plaats te maken voor de commercieel veel succesvollere MT-09 Tracer.

Techniek van de TDM 850

Hoe dan ook, het begon met het idee om het betrouwbare motorblok van de Super Ténéré op te boren naar 850 cc en in een stijf stalen brugframe te hangen. De 80 pk voldoen prima om de 220 kilogram zware motor enthousiast voort te stuwen. Yamaha wilde een veelzijdige, moderne motor maken. Hij moest zuinig zijn en goede stuureigenschappen hebben. Dat is ze zeker gelukt. Hoewel de motor geen moderne elektronica heeft, afgezien van een eenvoudige startblokkering, is verder alles aanwezig om nog jarenlang heerlijk van te genieten. Deze motor is een allemansvriend, al is hij wel wat topzwaar. Daar wen je snel genoeg aan, want als het spul eenmaal rolt voel je daar niets meer van.

Prima remmen

De dikke UPSD-voorvork en radiaal geplaatste viercilinder-remklauwen komen van de YZF-R1. Daarmee heeft Yamaha een hele goede keuze gemaakt. De enorme remschijven zorgen voor een vertrouwenwekkende vertraging. Ook met de dosering van de remmen zit het wel goed. De vork is stevig genoeg voor sportief toerwerk, al vinden sommige rijders de eerste generatie relatief slap geveerd. Dit kan een kwestie van smaak en persoonlijke omstandigheden zijn. De motor verbruikt weinig benzine en met een tank van 20 liter is de motor zeker geschikt voor verre ritten. Het zadel van de TDM850 is comfortabel genoeg maar voor echt lange ritten misschien wat minder geschikt. Het zitgedeelte is vrij breed maar hij wordt smaller aan de voorkant, geheel naar offroad-traditie.

Zithouding en rijeigenschappen

De rijder zit behoorlijk ‘in’ de motor en de wind wordt behoorlijk goed bij de berijder weggeleid. De zithoogte is 825 mm en daarmee niet overdreven hoog. Passagiers zullen achterop de TDM850 niet gelukkig worden, dit is echt vooral een solo-motor. De motor heeft fantastische rijeigenschappen. De motor is wendbaar en heeft genoeg grondspeling voor pittig sturen over bochtige wegen. Daar komt het vermogen van de TDM850 het beste tot zijn recht, al haalt de motor ook op de snelweg moeiteloos zeer illegale snelheden.

Generaties

De eerste generatie van de TDM850 is tot en met 1995 geproduceerd. De tweede generatie kwam in 1996 op de markt. De grootste wijziging bleek in het motorblok te schuilen. Dit blok werd speciaal voor de TRX850 ontwikkeld, maar ook in de tweede generatie TDM850 gelepeld. Bijzonder was dat de nokkenas een 270 ° timing had gekregen. Yamaha verklaarde hierover dat het meer pk’s naar het achterwiel zou brengen. Veel prettiger voor de eigenaren is echter het v-twin-achtige geluid dat de paralleltwin hiermee voortbracht. Dit was, naast het trellisframe, de reden dat de TRX850 veel belangstelling kreeg van de Ducati-fans. De versnellingsbak behield de vijf versnellingen. De verhoudingen tussen de versnellingen kloppen en een zesde versnelling wordt niet gemist. Helaas schakelt de bak nog altijd niet soepel en stil naar alle versnellingen, vooral de eerste twee hebben af en toe wat overredingskracht nodig. Ook filerijden is een kleine uitdaging omdat de motor wat abrupt op het gas kan reageren. Latere modellen met injectie hadden hier geen last meer van. De vorkpoten werden 2mm dikker en de motor werd cosmetisch helemaal opgefrist. In 2001 maakte de tweede generatie plaats voor de Yamaha TDM900.

Concurrentie

Yamaha heeft hard aan de weg getimmerd om bij de bestverkopende producenten op de Nederlandse motorfietsmarkt te kunnen horen. Deze TDM850 is een van de modellen waarop zij hun huidige status hebben gebouwd. De concurrentie zag ook al snel dat Yamaha met dit design iets op het spoor was en zij brachten al snel hun eigen varianten op de markt. Voor een alternatief kijken we eerst nog even bij Yamaha zelf in de stal: de TDM900 en de MT-09 Tracer bijvoorbeeld. KTM heeft de Duke en Super Duke modellen, al dan niet in Adventure uitvoering. BMW heeft de GS-serie met lichte en zware modellen. Honda heeft bijvoorbeeld de XL1000V(A) Varadero. In de middenklasse heeft Aprilia de Pegaso en Suzuki de V-Strom en de SV650. Zo kunnen we nog even doorgaan, want er zijn veel modellen die het dualsport-thema hebben overgenomen.

Jouw tweedehands Yamaha TDM850 op Gashendel.nl

De onderschatte TDM850 krijgt tegenwoordig eindelijk de waardering die hij verdient en lijkt zelfs een beetje een collector’s item te gaan worden. Wie op zoek gaat naar een Yamaha TDM850 occasion zal op Gashendel.nl zeker voldoende exemplaren te koop vinden.

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.