Triumph bonneville t 100 black Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
46 resultaten

Een tweedehands Triumph Bonneville T100 kopen?

De originele Bonneville is in 1959 verschenen en geproduceerd tot de productie in 1975 werd gestaakt. De naam komt van de Bonneville zoutvlakte in Utah, Amerika. Hier worden al meer dan honderd jaar landsnelheidsrecords gevestigd. Met zo’n naam schepte Triumph natuurlijk hoge verwachtingen en zij stelden niet teleur. De ‘Bonnie’ bleek een snelle en gewilde motorfiets. Deze voorvader van de ‘New Bonnie’ is een klassieke motor met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Wie een oude Tiger of Bonneville occasion wil kopen doet er zeker goed aan om zijn huiswerk te maken. De onderdelen zijn soms lastig verkrijgbaar en ook is er vaak afwijkend gereedschap nodig. Op Gashendel.nl staan ook af en toe deze oude Triumph motorfietsen als occasion te koop.

Triumph failliet en opnieuw geboren

Vanaf de jaren zestig bleek de concurrentie van de technisch betere Japanse motorfietsen te zwaar voor de Britse motorfietsmerken. Een voor een gingen ze failliet en Triumph volgde in 1983. De motorwereld raakte een icoon kwijt, zo leek het tenminste. De rechten op de merknaam werden, samen met de productiemiddelen, gekocht door de welgestelde aannemer John Bloor. Met een strikt modulair productiesysteem, om de kosten zo laag mogelijk te houden, werden een aantal nieuwe modellen geïntroduceerd. Al snel bleek dat de klanten bereid waren het herboren Triumph een nieuwe kans te geven. Het vertrouwen in Triumph is inmiddels groter dan ooit en de verkoopcijfers ondersteunen dat. Het merk heeft inmiddels haar plaats in de motorindustrie weer volledig ingenomen.

Triumph Bonneville T100 (2001 – 2004)

Triumph begreep dat motorrijders de oude motorfietsen nog altijd een warm hart toedragen. De naam ‘Bonneville’ is daarom vanaf 2001 opnieuw gebruikt voor een hele reeks modellen, waaronder de T100. Het ‘T100’-deel hoort eigenlijk bij de Tiger van 1939. Meer informatie over de andere Bonneville modellen vind je elders op Gashendel.nl. De nieuwe ‘Bonnie’ was een eerbetoon aan zowel de Tiger als aan de Bonneville en Triumph zorgde ervoor dat veel details hieraan herinnerden. De vorm van de versnellingsbak, de behuizing van de koningsas (op het nieuwe model een olieleiding), alles deed herinneren aan een veel oudere motor. Ook de zithoogte van deze nieuwe versie was met 775 mm exact even hoog als het oude Bonneville-model. Natuurlijk was de motor uitgerust met carburateurs.

Onderhuids was het natuurlijk een volkomen andere motor. Was de oude naamgever oorspronkelijk uitgerust met een 650cc luchtgekoeld parallel-twin motorblok, de eerste ‘new’ Bonneville T100 kreeg een 790 cc watergekoelde parallel-twin in een stijver chassis, met bijbehorende moderne prestaties. Vreemd genoeg ontbrak de toerenteller die op het oude model wel naast de kilometerteller prijkte. De versnellingsbak heeft vijf versnellingen om de aandrijving naar de ketting te bespelen. De ‘peashooter’-uitlaten zorgen voor de bijbehorende muziek.

Triumph Bonneville T100 (2005 – 2016)

Vanaf 2005 werd het motorblok vergroot naar 865 cc. Vanwege de strengere EURO3-milieueisen kreeg de Bonneville T100 vanaf 2008 toch brandstofinjectie, maar de behuizingen zagen eruit als carburators. Het zorgvuldig gecultiveerde retro-gevoel mocht immers niet (teveel) worden verstoord.

Triumph Bonneville T100 (2017 – heden)

Vanaf 2017 werd het blok vergroot naar 900 cc en voorzien van vloeistofkoeling. De T100 heeft tegenwoordig 55 pk aan vermogen en 80 Nm trekkracht. De nokkenas kreeg een 270°-oriëntatie voor een ander motorkarakter en geluid.

Het dubbele wiegframe is stijf genoeg voor de prestaties van deze cruiser. Het gewicht is vrij hoog met zo’n 233 kg. Triumph heeft desondanks ervoor gekozen om maar een schijfrem in het voorwiel te hangen. De remmen voldoen, maar winnen geen prijzen. Gelukkig is de doseerbaarheid goed en zijn ABS en traction control nu standaard aanwezig. De zithouding is licht sportief, zoals het hoort, maar geeft nooit het gevoel dat je op een racer zit. Dat merk je ook wanneer je de motor met de hand verplaatst; de T100 voelt dan vrij zwaar aan.

Concurrentie

Heeft de Bonneville T100 eigenlijk wel concurrentie? Triumph heeft natuurlijk zelf de iets zwaardere en duurdere, maar completer uitgeruste en sterkere T120 in de showroom. Volgens Kawasaki moet je in ieder geval de W800 even goed bekijken, want die is op een andere klassieke Brit gebaseerd: de BSA A7. De Honda CB1100EX heeft ook een smaakvolle retro-vibe en de Yamaha FJR1300 mag je dan zeker niet vergeten. Voor het pure retro-gevoel staan de Moto Guzzi V7 en Royal Enfield Continental GT garant. Misschien mag een Harley-davidson, bijvoorbeeld de 1200 Custom dan ook niet in dit rijtje ontbreken.

Over smaak valt gelukkig niet te twisten. Eigenlijk kun je met zoveel moois nauwelijks een verkeerde keuze maken. Door naar Gashendel.nl te komen heb je de eerste stap al gezet.

Jouw tweedehands Triumph Bonneville T100 vinden op Gashendel.nl

Hoewel ze allang niet meer gemaakt worden, staan de oude Bonneville motorfietsen nog regelmatig te koop. De nieuwe modellen zijn minstens zo populair, dus de kans is groot dat Gashendel.nl precies de juiste tweedehands Triumph Bonneville T100 occasion te koop heeft staan.

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.