Tips bij het kopen van een tweedehands motor

Je gaat een motor kopen, waar moet je op letten?

Er zijn genoeg motoren te koop. Niet alle tweedehands motoren zijn echter in rijklare staat. Bij een motorzaak heb je soms nog (Bovag-)garantie op je motoroccasion, maar dat geldt vooral voor de wat duurdere motoren. Koop je een motor bij een particulier, dan moet je de motor nog beter controleren voordat je de koop sluit.

Onderstaande lijst met tips helpt jou om de beste keuze te maken uit het aanbod van tweedehands motoren. Een tweedehands motor kopen? De Gashendel.nl tips doorlopen!

  • Vraag naar de onderhoudshistorie (onderhoudsboekjes)
  • Check de kilometerstand (dubbelcheck via de RDW)
  • Controleer of alle (elektrische) voorzieningen naar behoren werken; denk hierbij aan een koffervergrendeling, achteruit (o.a. Goldwing), maar ook bijvoorbeeld aan elektronisch verstelbare vering, instelbare rij-modi, uitschakelbare ABS en/of TCS, een alarm of een elektrisch verstelbaar windscherm
  • Check of de verlichting goed werkt, de radio, verlichting in de topkoffer
  • Controleer of er geen waarschuwingslampjes branden in de cockpit of ‘steeksleutels’ (service-waarschuwingen) zichtbaar zijn in het display
  • Controleer de motor op roest; de onderste onderdelen zijn vooral roestgevoelig, vooral wanneer er ook ’s winters (pekel!) mee is gereden.
  • Kijk of vocht aanwezig is onder het zadel, bij de accu of in eventuele opbergvakken
  • Is er boordgereedschap aanwezig en in goede staat?
  • Check het windscherm en de koplamp(en) op krassen, scheurtjes en sterretjes
  • Controleer het peil van de motorolie, de remvloeistof (hier mag geen water in zitten)
  •  en, indien van toepassing, het niveau van de koelvloeistof (hier mag geen olie in zitten)
  • Kijk of de banden voldoende profieldiepte hebben (1 mm is het wettelijk minimum, maar de ANWB adviseert om 2 mm aan te houden)
  • Let ook op beschadigingen van de velgen en ongelijkmatige slijtage van de banden
  • Check of de remschijven recht zijn en of de remmen weer goed ‘vrij komen’ na het remmen
  • Controleer de distributieriem (kijk of er een sticker op de motor is aangebracht met de vervangdatum of check het onderhoudsboekje)
  • Zet de motor op de middenbok (indien aanwezig) en pak de veerpoten naast het wiel vast. Beweeg de veerpoten gelijktijdig naar voren en naar achteren. Voel je (veel) speling in de vork? Dat is niet goed en kan duiden op achterstallig onderhoud van het rijgedeelte.
  • Controleer of de ketting soepel loopt en de tandwielen nog heel zijn.

Download nu checklist bezichtiging Gashendel.nl

Waar moet je op letten bij een proefrit?

  • Controleer of het motorblok koud is. Sommige eigenaren laten de motor eerst warm lopen voordat de aspirant-koper komt. Dat kan zijn om te verdoezelen dat de motorfiets slecht start bij een koude motor.
  • Als je de motor start, luister dan of de motor gelijk aanslaat.
  • Pakt de motor goed op, gaat de koppeling zwaar of juist zeer licht?
  • Luister naar de motor, deze moet regelmatig draaien en geen hard tikkend geluid maken (kleppen)
  • Neem tijdens je proefrit verschillende soorten wegen. Een motorfiets reageert op ieder wegdek en bij iedere snelheid weer anders. Slaat de vering door of dreig je uit de bocht te deinen?
  • Test nogmaals de remmen; voel je sterke trillingen? Dit kan duiden op een afwijking in de remblokken en/of remschijven of een defecte remklauw. Dit zijn dure reparaties.
  • Let er ook op dat de motor niet naar één kant trekt (een stukje met de handen dicht boven de handvatten rijden). Dat duidt mogelijk op een krom frame als gevolg van een val.
  • Controleer de werking van een eventuele stuurdemper
  • Controleer op trillingen in het stuur of neiging tot kopschudden (“tankslapper”).
  • Let op bijgeluiden; een bonkend of zoemend geluid kan duiden op een mankement aan de versnellingsbak of kapotte wiellagers
  • Als de motor zeer zwaar stuurt, dan kan dat duiden op versleten stuurlagers. Een sterk aangedraaide stuurbout verkleint de speling, maar maakt het sturen zwaar.

Het is aan te raden om altijd een ervaren persoon mee te nemen of een expert in te schakelen wanneer je een motor gaat bezichtigen en testen.

Download nu checklist proefrit Gashendel.nl

Koopovereenkomst

Wanneer je een tweedehands motor koopt, is het verstandig om een koopcontract op te laten maken. Dit kan na de aanschaf discussies over bijvoorbeeld garantie voorkomen. Lees altijd goed de algemene voorwaarden van de verkopende partij door, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Overschrijving

Wanneer je een motor hebt gekocht, moet je het kenteken op jouw eigen naam zetten (overschrijven). Van de verkopende partij hoor je het originele tenaamstellingsbewijs te ontvangen (deel IB) met het overschrijvingsbewijs. Die laatste is tegenwoordig vaak een kentekencard met de tenaamstellingscode. Let erop dat je bij de kentekencard beide delen van de tenaamstellingscode krijgt (card + brief RDW)!

Bij het overzetten van het kenteken moet je altijd een geldige legitimatie laten zien. Na de overschrijving ontvang je een vrijwaringsbewijs. Deze is voor de verkoper zodat hij kan aantonen dat hij niet meer verantwoordelijk is voor de motor. Ook ontvang je een bon met de eerste 4 cijfers van de tenaamstellingscode. Van het RDW krijg je de volgende werkdag de andere 4 cijfers en de nieuwe kentekencard.

Een door de RDW erkend bedrijf kan het kenteken ook zelf op jouw naam zetten. Hiervoor moet je wel een machtiging tekenen. Uiteraard heb je altijd zelf de mogelijkheid om naar een kentekenloket, een RDW-keuringsstation of een RDW-balie te gaan. Als je de kentekencard nog niet hebt ontvangen, maar de auto al wel op jouw naam hebt gezet, mag je gewoon de weg op. Na veertien dagen moet je de kentekencard kunnen laten zien.

Verzekering

Houd er rekening mee dat wanneer het kenteken op jouw naam staat, je moet minimaal moet beschikken over een (wettelijk verplichte) WA-verzekering. Neem vooraf contact op met je verzekeringsadviseur, want onverzekerd de weg opgaan is een overtreding die verstrekkende financiële gevolgen kan hebben.

Het is verstandig om de dekking van de verzekering te verhogen naarmate de waarde van de motor hoger is. Denk hierbij aan een WA plus of een WA Casco (Allrisk) verzekering. Die zijn wat duurder, maar geven een veel ruimere dekking. Denk bijvoorbeeld aan schade die je zelf (per ongeluk) hebt veroorzaakt, of de gevolgen van diefstal van je motor.

Voor sommige verzekeringen moet de motorfiets aan bepaalde eisen voldoen, qua leeftijd en cataloguswaarde. De plaats waar je woont heeft ook invloed op de premie die je voor deze polissen betaald. Een diefstalverzekering afsluiten is in de Randstad doorgaans duurder dan achter in de provincie.

Natuurlijk kun je niet alles verzekeren. Schade die je met opzet veroorzaakt is natuurlijk nooit gedekt. Het meedoen van wedstrijden meestal ook niet, al bestaan er wel uitzonderingen. Je verzekeraar kan je hier alles over vertellen.

Start nu met zoeken