Royal Enfield Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
27 resultaten

Tweedehands Royal Enfield motor kopen

Liefhebbers van klassieke motorfietsen beleven mooie tijden. De populariteit van retro-modellen heeft daar enorm bij geholpen. Fabrikanten ontdekten dat er een flinke markt is voor motoren met een klassiek uiterlijk, voorzien van moderne techniek. Kawasaki’s W800 en de nieuwste Indian Roadmaster lijken zó uit een oude folder geplukt te zijn.

De echte klassiekers zijn soms ook nog te koop, maar niet iedereen wil of kan zo’n oude motor onderhouden. Gelukkig zijn een aantal oude merken nieuw leven ingeblazen, Indian en Triumph bijvoorbeeld, waardoor de fans een moderne versie van hun oude liefde kunnen kopen.

Royal Enfield

Een bedrijf maakte eigenlijk altijd alleen maar retro-motorfietsen, nog voordat de term bestond: Royal Enfield. De wortels van de Royal Enfield fabrieken gaan terug tot 1851, maar hun eerste motorfiets werd ‘pas’ in 1901 gebouwd. Het bedrijf heeft van alles geproduceerd, zoals naalden, fietsonderdelen, auto’s, en wapenonderdelen, maar de motorfietsproductie is bijna zeventig jaar lang de kern van het bedrijf geweest.

Het einde van Royal Enfield?

Aan het einde van de jaren zestig kwamen alle Britse motorfietsfabrikanten in financiële problemen, zo ook Royal Enfield. De productie van de snelle Continental GT en de Interceptor, en alle andere Enfields werd gestaakt, de fabrieken in Engeland gesloten.

Toch was de merknaam niet ter ziele; de onderdelen voor de 350cc Enfield Bullet werden al sinds 1955 in toenemende mate in India gemaakt en de assemblage ging daar gewoon verder. De trage, maar beproefde Bullet was zeer geschikt voor de slechte Indiase wegen. Het model bleef onverminderd populair in de Aziatische markt en wordt tot op de dag van vandaag geproduceerd.

De wedergeboorte van Royal Enfield

Aan het begin van de jaren negentig ging Royal Enfield samen met de Eicher Group, een bedrijf dat in India tractoren bouwde en versnellingsbakken voor auto’s. Afgezien van een moeilijke periode begin jaren negentig, is Royal Enfield motorfietsen blijven produceren. De oude namen worden opnieuw geïntroduceerd, onder invloed van de hang naar historische modellen.

De productiekwaliteit is de afgelopen jaren sterk verbeterd en in 2015 verkochten ze zelfs meer motorfietsen dan Harley Davidson. Toeval of niet, dat is ook het jaar waarin ze besloten de Amerikaanse markt op te gaan, met het ambitieuze plan om 100 dealerschappen op te zetten, te beginnen in Wilwaukee. Momenteel worden er Enfields verkocht in meer dan vijftig landen over de hele wereld.

Royal Enfield modellen

De ruggengraat van Royal Enfield bestaat al generaties lang uit de overbekende en schijnbaar onsterfelijke ‘Bullet’. Dit is de oudste motorfiets die ononderbroken is geproduceerd ter wereld! Verkrijgbaar in een 500cc en twee 350cc uitvoeringen, is dit een icoon uit de motorwereld. De slogan zei genoeg: ‘Made like a gun, goes like a bullet.’ Hij is niet geroemd vanwege zijn prestaties of extreme styling, maar wel vanwege zijn oerbetrouwbare, zeer beproefde motorblok. Je zou het met recht de ‘poor man’s Harley-davidson’ kunnen noemen.

Lijkt de Bullet uit de jaren zestig te komen, de Classic-modellen brengen je direct terug naar de jaren veertig. Ook hier hetzelfde 350cc en 500cc motorblok om uit te kiezen, en daarnaast een aantal oude kleuren en thema’s. De Pegasus 500 is bijvoorbeeld een eerbetoon aan de WOII Flying Flea parachutistenmotorfiets. Weinig vermogen, geen moderne techniek, maar wel boordevol authentieke stijlelementen. De Thunderbird-serie maakt gebruik van hetzelfde 350/500cc motorblokje. De styling is een stuk moderner dan de voornoemde Bullet en Classic, maar veel recenter dan de jaren negentig lijkt de tijdmachine niet te komen.

De Himalayan is een hele grote stap voor Enfield; het is hun eerste allroad. Hoewel deze terreinmotor nog moet ploeteren met de, voor de Indiase markt perfecte 4-takt 411cc eencilinder, lijkt Enfield hiermee tegemoet te komen aan een nichemarkt. De betaalbare motor die je overal brengt. Er gaan geruchten dat deze motor in de toekomst ook met de nieuwe tweecilinder wordt uitgerust. De Interceptor 650 en wat sportievere Continental GT 650 zijn al voorzien van die in Engeland ontwikkelde 650cc twin. Deze luchtgekoelde 4-takt tweecilinder is een flinke upgrade voor Royal Enfield’s klanten die klaagden over een gebrek aan vermogen.

Zowel nieuwe als tweedehands Royal Enfield motoren zijn behoorlijk betrouwbaar, toch is enige technische kennis bij de koper misschien wel zinvol. De Enfields worden als werkpaard ingezet en dat kan sporen achterlaten. Voor sommige motorrijders is dat nu juist de charme.

Jouw tweedehands Royal Enfield motor vinden op Gashendel.nl

Royal Enfield heeft in Nederland ook veel fans, voor zowel nieuwe als tweedehands motorfietsen. Kiezen uit al die modellen moet je zelf doen, maar de kans is wel heel groot dat je op Gashendel.nl de tweedehands Royal Enfield motor van jouw dromen gaat vinden.

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.