Norton Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
4 resultaten

Een tweedehands Norton kopen?

Veel motorrijders kijken nog met veel plezier naar klassieke motoren. Niet zelden verzucht men graag eens op z’n oud beestje te willen rijden, maar om zelf te bezitten? Nee, daarvoor zijn ze te moeilijk te onderhouden. Voor woon-werkverkeer moet je wel op je motorfiets kunnen vertrouwen.
De populariteit van retro-motorfietsen is de laatste jaren enorm gestegen. Dat komt omdat de fabrikanten voor het probleem uit de vorige alinea een oplossing hebben gevonden. Men bouwt motoren met een klassiek uiterlijk en voorziet ze van moderne techniek. Zo brengen ze klassiek en soms zelfs tijdloos design samen met moderne betrouwbaarheid. Ook de huidige emissie-eisen worden daarbij niet vergeten. Voor sommige merken kwam deze revival veel te laat. De afgelopen 50 jaar hebben we tientallen prachtige merken tenonder zien gaan. Gelukkig is een aantal van deze merknamen op succesvolle wijze nieuw leven ingeblazen en kunnen we weer genieten van nieuwe Indians en Triumphs. Een andere naam die onmiddellijk naar boven komt is die van Norton.

Norton Motorcycle Company

Het fundament van de Norton motorfietsen is al in 1898 gelegd door James Lansdowne Norton, bijgenaamd ‘Pa’. Vanaf het begin draaide alles om het produceren van onderdelen voor tweewielers. In 1902 werden de eerste Norton motorfietsen gemaakt. Toen maakte men nog wel gebruik van Franse en Zwitsers motorblokjes. In 1908 begon men met de bouw van een eigen Norton eencilinder-motorblok.
Natuurlijk begreep men bij Norton ook heel goed dat je meer motorfietsen verkoopt als die succesvol zijn op het circuit. Dat zat wel goed, aangezien Norton al voor de tweede wereldoorlog enorm succesvol was in de TT van Man en in de GP-races. Tijdens de oorlog stopte men met de races, maar Norton produceerde in die tijd wel bijna 100.000 motorfietsen voor het leger.

Na de oorlog

De ontwikkeling van het beroemde featherbed-frame voor de Norton Dominator zorgde ervoor dat Norton na de oorlog nog steeds domineerde op de circuits. In de jaren zestig was de Norton Commando de motor die iedereen wilde hebben, totdat de Japanse industrie de markt overnam. Aan het einde van de jaren zestig kwamen alle Britse motorfietsfabrikanten in financiële problemen, zo ook Norton. In deze periode onderging het merk verschillende grote wijzigingen en werd het met BSA, Villiers en Triumph tot een bedrijf gevormd. Dat mocht allemaal niet baten. De laatste Commando rolde in 1976 van de lijn.

Norton wisselde enkele malen van eigenaar, maar zonder succes en de productie werd niet meer hervat. In Amerika werkte Kenny Dreer hard om de oude Commando’s te restaureren en te verbeteren. Hij hoopte zelfs op nieuwe productie, maar ook deze poging faalde en in 2006 stopte alle activiteit rond het merk.

De wedergeboorte van Norton

In 2011 kwam de merknaam weer in Britse handen. Onder leiding van Stuart Garner en met hulp van ontwerper Pierre Terblanche begon men met de beperkte bouw van de Norton 961 Commando, oorspronkelijk een ontwerp van Kenny Dreer. De Britse regering besloot het merk financieel te ondersteunen met een flinke lening.
In 2013 liet men weten dat er achter Donington Hall een nieuwe fabriek in gebruik zou worden genomen. Hier komen voortaan de nieuwe Nortons vandaan. De belangstelling is enorm, maar uiteraard aarzelen de kopers nog over de levensvatbaarheid van het merk.

Norton modellen

Wie Norton zegt, zegt Commando. Dit model is al sinds de jaren zestig het gezicht van Norton. Deze traditie wordt onverminderd voortgezet met de vernieuwde Commando 961 die in drie uitvoeringen te koop staat.
Ook de naam ‘Dominator’ is gereanimeerd. Verder heeft men scramblermodellen onder de namen Atlas Nomad en Atlas Ranger. De prachtige Superlight 650 is vooral voor op het circuit bedoeld, net als de spectaculaire en beeldschone V4 SS (gelimiteerd tot 200 stuks) en diens productie-versie: de V4 RR. Norton is nooit een goedkoop merk geweest, maar voor deze modellen moet wel vrij diep in de portemonnee worden gegrepen. Misschien past een tweedehands model beter bij je budget? Op Gashendel.nl vind je er vast wel een naar je smaak.

Jouw tweedehands Norton motor vinden op Gashendel.nl

Norton heeft in Nederland ook veel fans, voor zowel de nieuwe als de klassieke exemplaren. Kiezen moet je zelf doen, maar de kans is wel heel groot dat je op Gashendel.nl de tweedehands Norton motorfiets van jouw dromen gaat vinden.

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.