KTM 690 duke Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
32 resultaten

Tweedehands KTM Duke 690 kopen

De Duke 690 van het Oostenrijkse KTM is een veelzijdige naked bike en momenteel de meest krachtige ééncilinder motor ter wereld. Dit model uit de populaire Duke-reeks van KTM is al sinds 2008 in productie en wordt wereldwijd verkocht. De motor wordt geroemd vanwege zijn uitzonderlijk sterke motor, het ultralichte ontwerp en zijn goede wegligging. Dankzij de combinatie van het indrukwekkende motorblok en het lichte chassis is de motor erg snel en wendbaar. Dit maak de motor geschikt voor zowel lange als korte ritten.
Als je online naar een gebruikte motorfiets zoekt, zal je in het grote occasionaanbod op Gashendel.nl ook een paar mooie tweedehands KTM Duke 690-motoren kunnen vinden. Kun je toch geen geschikte Duke 690 vinden? Kijk dan naar een van de andere Duke-modellen, zoals de KTM, of naar naked bikes van andere merken zoals de Z 900, de Z 1000 of de lichtere Honda CX 500.

Specificaties van de Ktm 690 Duke

De Duke 690 is in feite een krachtigere versie van de Duke 390 of de nog lichtere Duke 190. Het ééncilinder motorblok heeft dan ook veel meer vermogen dan de eerstgenoemde, en levert maar liefst 87 pk. Daarbij komt nog het feit dat de motorfiets ultralicht is. Omdat de motor maar 148,5 kg weegt is er sprake van een indrukwekkende kracht-gewichtsverhouding. Verder is de motor uitgevoerd met een zogenaamd slipper clutch, wat het schakelen makkelijker maakt. Net zoals veel andere moderne motoren heeft de motor ook een geavanceerd antiblokkeersysteem. Dit is overigens niet het geval bij de oudere modellen van de KTM Duke 690. Bovendien is de KTM Duke 690 voorzien van hoogwaardige remmen en vering. Deze maken de motor veiliger en comfortabeler.

Naked bikes

Naked bikes zijn motoren zonder kuipdelen. Deze 'gestripte' motorfietsen zijn hierdoor lichter en wendbaarder. Een laag gewicht heeft als bijkomstigheid dat de motor gemakkelijk te besturen is bij lage snelheden. Hierdoor zijn naked bikes natuurlijk bij uitstek geschikt voor woon-werkverkeer of andere dagelijkse gebruiken. Een ander voordeel van een naked bike is het feit dat je door het gebrek aan kuipdelen de onderdelen, zoals de motor, beter kunt zien. Dit geeft de motor een stoer en bruut uiterlijk. Ook het onderhoud is op deze manier gemakkelijker, je kunt immers overal makkelijk bij. Verder zijn kuipdelen ook vrij kwetsbaar, zodat je ook daar minder op hoeft te letten. Naked bikes zijn altijd al lange tijd heel populair maar werden vaak custom gebouwd. Vooral de laatste jaren brengen steeds meer grote motorproducenten verschillende soorten van deze motoren op de markt. Daardoor zien we ook steeds meer fabrieksgebouwde naked bikes op de weg, zoals de KTM Duke-serie.

De KTM Duke-motoren

De originele Duke, de Duke I, werd in 1994 gelanceerd en was de eerste KTM-motor geschikt voor de weg. Voorheen produceerde het Oostenrijkse merk alleen offroad-voertuigen. De Duke I was meteen een hit. De originele Duke combineerde geweldige performance met een uitdagend design. Hierdoor werd de motor wereldwijd erg geliefd. De Duke I leek sterk op de hedendaagse Duke 690. Zo had de originele Duke een 1-cilinder motor met een cilinderinhoud van 620 cc en een voor zijn tijd erg laag gewicht.

Na de Duke werden door KTM in de loop van de tijd ook verbeterde versies geïntroduceerd, de Duke II en Duke III. Deze motoren hadden meer vermogen en waren ook op andere vlakken een vooruitgang. Vanaf de Duke III kreeg de motor de officiële '690'-naam die de motor vandaag de dag nog steeds draagt. Naast de Duke II en III ontwikkelde KTM ook andere varianten in de Duke-reeks. Dit waren lichtere óf nog krachtigere uitvoeringen van het originele ontwerp.

Vijf verschillende uitvoeringen

De Duke-motorfietsen worden momenteel in vijf verschillende uitvoeringen verkocht. De namen verwijzen allen naar de cilinderinhoud van de motor. De 125 DUKE is een lichtgewicht motor met minder vermogen. Dit is dan ook het instapmodel van de reeks. Deze uitvoering is vooral bedoeld voor jonge, beginnende rijders maar kan ook net zo goed worden gebruikt door een andere liefhebber.

Voor de liefhebbers die een wat krachtiger KTM motor dan de Duke 690 zoeken, is de Duke 790 gelanceerd. Deze motor is een stuk krachtiger en weegt nauwelijks meer. In tegenstelling tot de voorgaande Duke motoren heeft deze motorfiets geen ééncilinder motor, maar een tweecilinder motor met een cilinderinhoud van 790 cc en een vermogen van 105 pk.

Super Duke

Voor echte snelheidsliefhebbers is er dan nog de 1290 SUPER DUKE R. Zoals de naam al zegt heeft deze een motorblok met een cilinderinhoud van maar liefst 1290 cc. Dit heeft een vermogen van 177 pk en haalt een topsnelheid van 262 kilometer per uur. Deze motor is samen met de 790 de enige motor in de Duke-motorserie die geen ééncilinder krachtbron heeft. In plaats daarvan heeft de motor een tweecilinder V-Twin motorblok.

Populaire motoren


Yamaha MT 07
Suzuki SV 650
Kawasaki Z 900
Honda CB 500
BMW S 1000 RR

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.