Harley-davidson v rod Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
19 resultaten

Een tweedehands Harley-Davidson V-Rod kopen?

De naam V-Rod verwijst een serie motoren die vanaf 2001 werden gebouwd met het Revolution V-Rod motorblok. Tussen 2001 en 2018 werden er elf V-Rod-modellen met dit blok op de markt gezet. Ben jij ook een fan van de Harley-Davidson V-Rod? Op Gashendel.nl staan elke dag nieuwe occasions, hier vind je misschien wel de Harley-Davidson V-Rod van je dromen.

Het VSRC-platform

De V-Rod-serie of VSRC (V-Twin Street Racing Custom) zoals Harley-Davidson het zelf noemt, was een modellenserie die bedoeld was om de powercruisers van de (vooral Japanse) concurrentie het hoofd te bieden door een nieuw publiek naar de H-D showrooms te lokken. De mensen die de andere H-D motoren niet aantrekkelijk genoeg vonden, zouden deze sportieve H-D V-Rods misschien wel pruimen.

H-D pakte het goed aan, al vonden sommige hardcore fans het misschien wel heiligschennis. De hele ‘look’ van de V-Rods moest compleet worden vernieuwd en ze begonnen met het motorblok. Harley-Davidson deed iets ongekends; ze ontwikkelden het in samenwerking met Porsche. Deze on-Amerikaanse actie bracht het eerste in-serie-gebouwde H-D-motorblok met een bovenliggende nokkenas en waterkoeling binnen de muren. Om de schok nog groter te maken, werd de blokhoek 60° in plaats van de gebruikelijke 45°. Dit had een aantal gevolgen, waaronder een ander geluid dan het kenmerkende, en dus verplichte, ‘patato-patato’ dat H-D ooit tevergeefs had proberen te patenteren.

V-Rod-modellen

Het eerste model, de VRSCA V-Rod is tussen 2002 en 2006 gemaakt. Hierna kwam er een aangepaste versie met een iets ander frame, groter achterwiel en grotere tank, de VRSCAW (2007-2010).

Andere modellen in deze periode waren de VRSCB en de V-Rod Night Rod. Deze laatste is, samen met de VRSCR Street Rod, het enige model met standaard mid-controls, ook wel rear sets genoemd. Vooral kortere rijders hadden geklaagd over de afstand tot de voetsteunen bij de V-Rods en met deze rear sets werd de zithouding voor hen een stuk verbeterd. Er werden in 2005 en 2006 ook nog enkele Screamin’ Eagle CVO modellen uitgebracht. Vanaf 2010 bracht H-D echter alleen nog de V-ROD Muscle en de Night Rod Special modellen op de markt.

Het einde van de V-Rod

Menigeen was verrast toen bleek dat in de brochure van 2017 voor de laatste keer de VRSCF V-Rod Muscle en de VRSCDX Night Rod Special werden aangeboden. Daarmee sloot H-D stilletjes een productieperiode van 16 jaar af.

Er staat nog wel een ‘Rod’ in de folder, maar dat is een andere model-lijn met een ander motorblok: de ‘Revolution X-Twin’. De modellen uit deze ‘Street’-lijn zijn 500 en 750 cc motorfietsen die zijn gericht op beginnende motorrijders en de Indiaanse markt.

Concurrentie

Een Harley-Davidson wordt door velen gezien als de enige ware Amerikaanse cruiser en voor hen zal de concurrentie vooral uit de eigen stal komen. Toch heeft H-D ook in eigen land concurrenten, zoals het legendarische Indian en het innovatieve Victory.

Vanuit Japan snoepen kwaliteitsproducten van Honda, Star (Yamaha), Kawasaki en Suzuki een flink deel van de markt af. De eigenzinnige Europese cruisers van Triumph, Moto Guzzi en BMW hebben weer hun eigen schare fans. Natuurlijk geldt voor elke motorfiets dat over smaak niet valt te twisten. De perfecte motor kies je net zo goed met je hart als met je hoofd, ook op Gashendel.nl.

Jouw Harley-Davidson V-Rod occasion staat te koop op Gashendel.nl

De fans van Harley-Davidson motorfietsen betreuren waarschijnlijk het einde van het V-Rod-platform. Gelukkig waren de V-Rod-modellen in Nederland redelijk populair. Kom regelmatig kijken op Gashendel.nl of jouw perfecte Harley-Davidson V-Rod occasion al te koop staat.

Tips voor het kopen van een tweedehands motor

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.