Harley-davidson dyna Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
90 resultaten

Tweedehands Harley Davidson Dyna motor kopen

De naam Dyna slaat niet op een bepaalde model van Harley Davidson; er is geen H-D ‘Dyna-motorfiets. Het is een verwijzing naar de motoren die vanaf 1991 werden gebouwd met het Dyna-frame. Dit ‘Dyna-platform’ zoals Harley Davidson het zelf noemt, was de vervanger van het FXR-chassis.

Harley Davidson Dyna-platform

Toen Harley Davidson in 1983 het nieuwe Evolution-motorblok ontwikkelde, werden alle H-D Super Glides op dit FXR-chassis gebouwd. Na verloop van tijd bleek dat het frame moeite had met dit veel sterkere motorblok. Het Dyna-chassis was al enige jaren in ontwikkeling en H-D merkte dat dit veel stijvere frame beter bij het hogere vermogen paste. De bijbehorende lettercode, waar men in Milwaukee zo op gesteld is, werd FXD.

Een belangrijk kenmerk van het Dyna-chassis was dat het motorblok in rubbers werd opgehangen. De hierdoor ontstane ‘Rubber Soul’ zorgde voor een sterke verminderde van de trillingen uit het motorblok. De berijders konden dat wel waarderen. Een bijkomend voordeel was dat er ook minder bouten lostrilden of afbraken. Voor veel fans is het misschien wel belangrijker dat het Dyna-platform enorm veel mogelijkheden bied om de motor zelf aan te passen. Dit betekent dat waarschijnlijk geen twee H-D Dyna’s precies hetzelfde zullen zijn.

Dyna-modellen

Het eerste Dyna-model was de FXDB Sturgis die in 1991 als gelimiteerd model werd verkocht. De naam was gekozen ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van de jaarlijkse Sturgis rally. Dit model was geen succes, want in een poging om kosten te besparen en de productie te versnellen hing men het blok op slechts twee van de drie ophangpunten in rubber blokken. Het gevolg was dat de Sturgis enorm last had van trillingen. Ook over de wegligging hadden de kopers weinig positiefs te melden.

In 1992 volgde opnieuw een testballon in de vorm van een limited-edition: de FXDB Daytona. Ook dit model vierde het 50-jarig bestaan van een race. Van de FXDB werden maar 1.700 stuks gebouwd, tot verdriet van veel belangstellende klanten. Gelukkig voor hen werd later dat jaar de bijna identieke FXDC Dyna Glide Custom uitgebracht. In 2017 bestond de Dyna-familie uit de Low Rider en Low Rider S, de Fat Bob, de Street Bob en de Dyna Wide Glide. Hoewel allemaal met dezelfde combinatie van ‘103’-motorblok en versnellingsbak uitgerust, zijn het door de variaties in opbouw allemaal verschillende motoren. De echte verschillen zitten daarom in de zitpositie en stijlvariatie.

Het einde van de Dyna

Menigeen was verrast toen Harley Davidson in 2017 aankondigde dat ze het Dyna-chassis met pensioen gingen sturen. Voortaan moesten de nieuwe Softail-modellen de rol van de Dyna gaan overnemen. De enorme groep Dyna-fans reageerde geschokt en er werd in de media luidkeels geprotesteerd tegen deze beslissing.

Concurrentie

Een Harley Davidson wordt door velen gezien als de enige ware Amerikaanse cruiser. Toch heeft H-D ook in eigen land concurrenten, zoals het legendarische Indian en het innovatieve Victory. Vanuit Japan snoepen kwaliteitsproducten van Honda, Star (Yamaha), Kawasaki en Suzuki een flink deel van de markt af. De eigenzinnige Europese cruisers van Triumph, Moto Guzzi en BMW hebben weer hun eigen schare fans. Natuurlijk geldt voor elke motorfiets dat over smaak niet valt te twisten. De perfecte motor kies je net zo goed met je hart als met je hoofd.

Jouw Harley Davidson Dyna occasion staat te koop op Gashendel.nl

De fans van Harley Davidson motorfietsen betreuren waarschijnlijk het einde van het Dyna-platform. Gelukkig waren de Dyna-modellen ook in Nederland populair. Kom regelmatig kijken op Gashendel.nl of jouw perfecte Harley Davidson Dyna occasion al te koop staat.

Tips voor het kopen van een tweedehands motor

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.