Gilera Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
4 resultaten

Een tweedehands Gilera motor kopen?

Italië was er al vroeg bij toen de eerste motorfietsen hun rondjes gingen rijden. In Arcore werden in 1909 door Giuseppe Gilera al motorfietsen gemaakt. Vanaf 1935 maakte men daar al vrij zware motorfietsen, voor die tijd. Snel waren ze zeker, want hun Rondine-motorblokken produceerden standaard al 60 pk. Hun Gilera 500 racer mocht met hetzelfde blok 80 pk op het circuit loslaten. De snelle Gilera’s wisten zo tot 1957 hun stempel op de racerij te drukken met een indrukwekkend aantal van 40 GP-overwinningen.

Gilera wereldkampioen

Na de oorlog was de motor als vervoermiddel minder populair geworden en in 1958 stopte Gilera met racen in een poging om te bezuinigen en de teruggelopen verkopen te compenseren. Vanaf 1963 keerde men toch weer terug op het circuit. Grote successen bleven echter uit; het zou tot het nieuwe millennium duren voor er weer een coureur met een Gilera wereldkampioen zou worden. In 1969 werd Gilera opgenomen in de Piaggio Group. De focus bleef aanvankelijk op lichte en middenklasse motorfietsen gericht, voor op en naast de weg, maar gaandeweg werd Gilera vooral een producent van scooters in alle soorten en maten. Een paar voorbeelden van de Gilera line-up:

Gilera DNA

De Gilera DNA werd vanaf 1996 verkocht als 50cc tweetakt brommer en een tweetal viertakt scooters van 125 en 180 cc. Het opvallende aan de scooters was dat ze ontwerpen waren als motorfietsen. Ondanks hun uiterlijk waren ze voorzien van automatische transmissie en werden beide remmen met een hendel op het stuur bediend. De tank is eigenlijk een bagageruimte met voldoende plek voor een helm. De DNA-modellen waren bij de jeugd en beginnende rijders erg populair. De Gilera DNA 125cc werd in 2001 door Motorcycle News zelfs genomineerd voor de ‘Machine of the Year’-Award.

Lichte motorscooter

De Gilera Runner-serie is sinds de introductie in 1998 lang in productie geweest, met modellen van 50 tot 200 cc. Aanvankelijk uitsluitend met een tweetakt-motorblok verkrijgbaar, evolueerden de zwaardere modellen in 2001 naar viertakt. Het sportieve uiterlijk en de goede rijeigenschappen (voor een lichte scooter) bleken de verkoop te stimuleren. Vanaf 2012 biedt Gilera alleen de 50 cc Runners nog maar aan.

Driewielers

De moderne Italiaanse motorfietsproducent kan er niet omheen. Ook Gilera maakt lichte en middenklasse motorscooters met twee voorwielen. Men claimt dat dit veiliger is en een beter stuurgedrag oplevert. Waar of niet, de populariteit is onmiskenbaar. De Fuoco 500 is een goed verkopend model van Gilera. De capabele 500 cc eencilinder is zowel in de stad als op langere tochten een plezier om te rijden. De motor staat snel stil, aangezien beide voorwielen voorzien zijn van schijfremmen. Het scooter-dna is duidelijk aanwezig, gezien de immense opbergruimte onder het zadel.

Supersport

In een poging om de 600cc-motorfietsmarkt te veroveren op de Japanse fabrikanten lieten ze in 2001 de Supersport 600 op de beurs zien. Het was een zeer fraai vormgegeven sportmotor met een Suzuki GSXR600 motorblok. Hoewel veelbelovend, bleef het bij een prototype. Dat zal niet zijn vanwege een gebrek aan belangstelling, want sindsdien gaan er hardnekkige geruchten dat Gilera nu toch echt met de 600 aan de slag gaat. Of hij ooit gaat komen valt te bezien, tot die tijd zullen we het met de andere modellen van Gilera moeten doen.

Jouw tweedehands Gilera staat op Gashendel.nl

Gilera (motor-)scooters zijn niet zeldzaam in Nederland, al ondervinden ze veel concurrentie van hun pleegvader Piaggio. Wil je een tweedehands Gilera motorfiets kopen, dan hoef je op Gashendel.nl waarschijnlijk niet lang te zoeken.

Tips voor het kopen van een tweedehands motor

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.