BMW r 1100 s Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
1419 resultaten

Een tweedehands BMW R 1100 S kopen?

Bij BMW beginnen de namen van alle tweecilinder-boxermotoren met de letter ‘R’. De liggende boxermotor bestaat al sinds 1905 en is populairder dan ooit. Geen merk is zo verbonden aan dit motorconcept als BMW. De vader van de moderne R-familie is de nogal onderschatte R1100RS uit 1993. BMW was destijds van plan om de verouderde boxermotor uit te faseren, maar door heftige protesten van de fans verlegde men de koers. In echte BMW-traditie besloot men de boxermotor daarom maar compleet opnieuw uit te vinden. De unieke luchtgekoelde motor met olie-gekoelde cilinderkoppen die men bouwde bleek daadwerkelijk de redder van de R-serie.

BMW R-serie

Op basis van deze nieuwe boxermotor werden diverse typen motoren gebouwd, allemaal bedoeld voor lange reizen. Denk aan de waanzinnig populaire adventure-bike (BMW R1200GS), echt zware ‘Reise-Tourer’ modellen als de R1200RT, en de sportieve toermotoren in de Reise-und-Sport-klasse. De R1100RS was de eerste moderne BMW in die klasse, maar ondanks het krachtige blok was deze voor sommige klanten niet sportief genoeg. Daarom werden de sportieve eigenschappen wat verder opgekrikt en kwam de BMW R1100S tot leven geroepen.

Van bedaagd naar gewaagd

BMW is jarenlang voornamelijk geassocieerd geweest met toermotoren en allroad-modellen. Toch heeft het merk ook een naam op sportgebied. De R90S is een bekend voorbeeld uit het verleden dat nog altijd veel liefhebbers kent. De nog altijd iconische K1 werd gebruikt om de markt te testen en eindelijk begreep BMW aan het eind van de jaren negentig dat motorrijders ook naar het design keken, en niet alleen naar de koude cijfers. Waar ze eerder nog wel eens de plank missloegen, kwam BMW sindsdien steeds vaker met motoren op de proppen die, naast technisch vooruitstrevend, ook nog eens fraai waren vormgegeven. Vanaf de jaren negentig gingen ook de fans van Japanse en Italiaanse motoren steeds vaker belangstellend naar de Beierse producten gluren. De R1100S was een van de eerste modellen uit Duitsland die bijna ‘sexy’ genoemd kon worden.

Sexy Beierse

De combinatie van de sterkste boxermotor ooit, ten tijde van de introductie, met brandstofinjectie en het innovatieve Telelever/Paralever-veersysteem bleek ook voor deze R1100S uitermate doeltreffend. De ontwerpafdeling wierp een schuine blik op de Ducati 916 en plaatste de uitlaat onder het zitje. Door het motorblok als dragend onderdeel te gebruiken, onder een aluminium ruggengraat, kreeg de motorfiets een stijfheid die ook op het circuit nog goede diensten doet. Dat de ‘S’ 27 kilogram lichter is dan de RS waar hij vanaf stamt, helpt ook om de motor sportiever te maken. Het blok is sterk, maar die kracht zit vooral onderin en in het middengebied. Ondanks de 98 pk komt de R1100S wel wat aan topsnelheid tekort, maar de eerlijkheid gebied dat je die op straat niet mist. Zeker niet als je graag je rijbewijs wilt behouden.

BMW R1100S (1998 – 2005)

De tweecilinder boxermotor van de R1100S heeft een geregelde 3-wegkatalysator en voldoet aan de EURO4-emissienorm. Hij hangt in een stalen brugframe en levert een stevig vermogen van 98 pk. Er is ook ruim voldoende trekkracht (98 Nm) voorhanden om de 236 rijklare kilo’s vlot van hun plaats te krijgen. De voorzijde heeft een Telelever veersysteem. Aan de achterzijde vinden we de vertrouwde cardanoverbrenging en de onvolprezen Paralever-vering. Het sportieve uiterlijk weerhoudt hem niet om lange stukken te kunnen toeren met twee personen en bagage. Het brede zadel is comfortabel en ook de ontspannen, licht sportieve rijhouding zorgt ervoor dat je het lang uithoudt op de RS. In de tank past 18 liter benzine, goed voor een actieradius van ongeveer 350 kilometer.

Generaties

De R1100S is tijdens de productiejaren nauwelijks gewijzigd, en dan nog vooral op cosmetisch gebied. Het meest opvallende nieuws waren de twee varianten op de basis-R1100S. Het begon met de wat overbodige R1100S Sport, feitelijk een gewone R1100S die werd uitgerust met betere veerring en een stuurdemper. De duurdere en mooiere R1100S Boxer Cup Replica die tussen 2003 en 2005 verkrijgbaar was, beschikte ook over de gewone motor. Deze had echter wel carbon-onderdelen en topklasse Öhlins vering, en had daarnaast een opnieuw ontworpen voorkant voor nog betere stuureigenschappen. Na 2005 verdween de R1100S weer uit de folder om plaats te maken voor de opvolger: de R1200S. Hiermee werd het toerkarakter verder losgelaten en ingeruild voor minder gewicht en meer pk’s.

Jouw tweedehands BMW R1100S vinden op Gashendel.nl

De R1100S was een erg goede motor die ook tweedehands nog altijd in trek is, en terecht. Krijg jij ook de kriebels van de BMW R1100S? Kom dan regelmatig kijken op Gashendel.nl, misschien staat hier de BMW R1100S occasion van jouw dromen.

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.