Tweedehands Beta kopen

Wil je een tweedehands Beta-motor kopen? Kende je het merk al, of wil je er eerst meer over weten? Je bent bij Gashendel.nl op de juiste plaats.

De Beta-fabriek staat in Firenze, Italië. Daar zijn ze in 1905, dus ruim honderd jaar geleden, begonnen onder de naam Societa Giuseppe Bianchi met de productie van gewone fietsen, zoals de meeste oude motorfietsmerken.

Vanaf 1948 bouwde men daar ook bromfietsen, profiterend van de naoorlogse groei van het gemotoriseerde vervoer. De eigenaars voegden de eerste letters van hun namen samen en sindsdien stond de naam Beta op de bezinetanks.

Wedstrijden met Beta’s

Vanaf 1950 begon men de markt van de lichte motorfietsen te verkennen met hun 125cc en 175cc motorfietsen. Vele lichte, sportieve modellen volgden en Beta’s werden steeds vaker in wedstrijden ingezet, van hillclimbing tot de Motogiro en Milaan-Taranto races.

In de zeventiger jaren begon Beta zich steeds meer te specialiseren in offroad-motorfietsen. Motorcrossers, enduro-rijders en trialrijders waren erg gecharmeerd van de sterke machines. De kortste weg naar het podium leek via een Beta-dealerschap te lopen. Beta-motorfietsen zijn sindsdien niet meer weg te denken uit de analen van de off-road sportevenementen.

Marktleider trial-motoren

De afgelopen twintig jaar is Beta zich steeds meer gaan ontwikkelen in de 4-takt trial en enduro motorfietsen. Beta is wereldwijd marktleider op het gebied van trial-motoren en is zelfs de enige trial-motor fabrikant van Italië.

Wie een tweedehands Beta-motorfiets wil kopen zal in Nederland niet lang hoeven zoeken. De meeste modellen zijn zowel nieuw als tweedehands goed vertegenwoordigd. Natuurlijk is het zaak voordat je een gebruikte Beta gaat kopen om deze goed te controleren op schade en achterstallig onderhoud. Deze motorfietsen gaan het terrein in en ze zullen regelmatig zijn gevallen. Krassen en lichte deuken hoeven de koop niet te hinderen, maar let erop of de velgen, remmen, hendels, leidingen en kabels vrij kunnen bewegen en goed functioneren.

Een krom frame is lastiger te herkennen, maar wanneer je een tweedehands Beta-motor gaat kopen bij een dealer dan krijg je waarschijnlijk garantie. Een aankoopkeuring hoort doorgaans ook tot de mogelijkheden.

Beta produceert 2-takt trialmotoren tussen de 80 en 300cc, en een 300cc 4-takt trialmotor. De Evo Factory modellen bieden een hogere graad van afwerking en meer vermogen.

Voor de jeugd is men duidelijk toekomstgericht bezig met drie modellen elektrische trial-motorfietsjes.

Beta eduro-motor

De enduro-motoren zijn verkrijgbaar tussen de 50 en 480cc in zowel 2- als 4-takt uitvoeringen. Alle modellen hebben doordachte details en voor elke klasse en ieder niveau is er wel een geschikte motor te vinden. Ook hier denkt men aan de jeugd en de toekomst van de sport door de elektrische Minicross-E. Enduro-rijders tussen de 6 en 11 jaar kunnen dus zonder gewetensbezwaren het terrein in gestuurd worden.

Beta trail-motor

Met de komst van het begrip dual-sports ontstond de behoefte aan motoren waarmee je naar je favoriete offroad-circuit kon rijden, om daar zonder aanpassingen direct door het terrein te kunnen scheuren. De Beta Alp 4.0 en Alp 200 zijn voorbeelden van motoren die hieraan beantwoorden. Klaar voor Euro4, geschikt voor de hoogste alpen én voor een ritje door de stad. Met deze lichte en wendbare motorfietsen biedt Beta ook een alternatief voor de beginnende en gevorderde rijder die iets zoekt tussen de wegmotoren en offroad-modellen.

Beta maakt ook een aantal lichte Motards voor op de weg en op het circuit. De 50cc modellen zijn sportieve 2-takts, het 125cc is een moderne 4-takt vierkleps eencilinder met een frame van de zwaardere RR4T enduro-motor.

Tweedehands Beta kopen

Beta staan bekend als competitieve en betrouwbare motoren, met een uitstekende onderdelenservice. Om een tweedehands Beta motor te kopen doe je verstandig aan om regelmatig op Gashendel.nl te komen kijken.

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.