Aprilia rsv4 Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
16 resultaten

Een tweedehands Aprilia RSV4 kopen?

Liefhebbers van sportieve motoren zijn ongetwijfeld blij met het bestaan van homologatieregels. Deze regels zorgen ervoor dat motorfietsfabrikanten alleen maar mee mogen doen met de Superbike en Superstock wedstrijden, wanneer (grotendeels) dezelfde motor ook als productiemodel beschikbaar is voor het grote publiek. In 1998 zorgde dit bijvoorbeeld voor het ontstaan van de Aprilia RSV Mille SP.

Aprilia RSV4 (2009 – heden)

De opvolger daarvan was de RSV1000R Factory en diens opvolger was de RSV4 Factory. Dit artikel gaat over deze laatste versie en de iets minder dure en exclusievere RSV4 R. Samen vormen ze de RSV4-familie van Aprilia.

Race-genen in de RSV4

Aprilia heeft met de RSV4-modellen precies gedaan wat ieder raceteam doet: neem het model van vorig jaar en verbeter het. Als er geen grote verbeteringen meer mogelijk zijn, dan bouw je een nieuwe motor. De RSV4 is de verbeterde versie van de RSV1000R. Niet alleen heeft de motor een andere naam gekregen, het is ook een compleet andere motor. Het motorblok is een viercilinder in een V4-opstelling, de eerste van Aprilia. In de circuit-uitvoering kan het meer dan 200 pk vermogen produceren, met 115 Nm trekkracht. Bij een rijklaar gewicht van ca. 200 kilo zit je dan op de magisch 1:1 verhouding van vreeswekkend snelle motorfietsen.

Aprilia RSV4 uitrusting

De meest exclusieve uitvoering is het Factory-model. Hier zit alles op dat een race-fan graag ziet. Öhlins was de leverancier voor de vering aan de voorkant, achterkant en de stuurdemper. De RSV4 Factory heeft ook aan de beste remmen, gesmeed aluminium wielen en prestaties waar iedere ervaren rijder absoluut zijn handen aan vol zal hebben. Beide modellen staan op 17 inch wielen. De radiaal opgehangen Brembo monobloc remklauwen met ieder vier zuigers hebben twee 320 mm grote remschijven. Aan de achterzijde bijt de Brembo tweezuiger remklauw in een 220 mm remschijf. Het is een understatement om te stellen dat de prestaties op welk gebied dan ook iemand zullen teleurstellen.

Soepele kracht

Bijzonder aan de RSV4 is dat de motor veel meer power heeft dan zijn tweecilinder voorgangers, maar dat brute geweld veel soepeler vrijgeeft. Dat maakt de motor een stuk prettiger te berijden. De verbeterde rijeigenschappen zorgen dat je de motor moeiteloos over bochtige trajecten kunt sturen. Wel moet worden opgemerkt dat het een zeer compacte motor is: echt lange rijders zullen waarschijnlijk de ruimte aan boord aan de krappe kant vinden. Natuurlijk beschikt de Aprilia over instelbare rijmodi en de nodige elektronische hulpmiddelen om al deze oerkracht te beteugelen wanneer de omstandigheden minder ideaal zijn. Dit is geen overbodige luxe, aangezien de prestaties en rijeigenschappen op het niveau van een echte race-replica liggen.

Model-updates

In 2013 kregen de RSV4-modellen een complete revisie. Een nieuw chassis, ABS en een volledige update van het onvolprezen elektronische APRC-systeem dat ‘wheelie control’ en andere veiligheidszaken regelt. Een andere tank moest zorgen voor beter contact van de rijder met de motor, alsmede voor anderhalve liter benzine extra. De in drie standen instelbare M430-remmen van Brembo sieren vanaf dat moment de voorkant. Voor 2019 veranderden de Superbike-regelementen en mocht Aprilia, in navolging van Ducati, de motorblokken opboren naar 1100 cc. Het nieuwe homologatie-model werd de RSV4 1100 RF, maar de RSV4 1000RR bleef ook in de folder staan voor dit modeljaar.

Aprilia RSV4 concurrentie

Voor deze motorfiets bestaat de concurrentie uit het snelste dat andere merken kunnen bieden. Voor dit lijstje heb je misschien een doekje nodig: de Ducati Panigale V4R, de BMW HP4 Race en de S1000RR, de Yamaha YZF-R1(M), Suzuki GSX-R1000(R), Kawasaki Ninja ZX-10RR, MV Agusta F4. Wie het aandurft om deze wilde stieren de sporen te geven vindt deze modellen ook op Gashendel.nl terug.

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.