Aprilia pegaso 650 Motoroccasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
4 resultaten

Een tweedehands Aprilia Pegaso 650 kopen?

De Italiaanse motorbouwers hadden een tijdje de naam vooral aandacht te hebben voor techniek en design. Ze zouden vooral weinig oog hebben voor betrouwbaarheid. Dat imago kan al een aantal jaren in de prullenbak. De Aprilia Pegaso 650 toonde dat men in de laars wel degelijk weet hoe je een betrouwbare motor met een praktische insteek bouwt. Niet voor niets hield deze hoogpotige middenklasser het meer dan vijftien jaar uit in het programma van Aprilia.
De Aprilia Pegaso 650 is een soort enduro voor op de weg, maar de motor was veel te praktisch uitgerust om hem in dat hokje te laten zitten. In de loop van de jaren is hij dan ook uitgegroeid tot een motor die beter ‘urban supermoto’ genoemd kon worden. Ideaal voor woon-werkverkeer en ritten over bochtige secundaire wegen. Met de Pegaso zijn ook langere ritten goed te doen. Verschillende modellen werden daarom uitgevoerd met een setje koffers.

Rotax motorblok in een Aprilia Pegaso 650

De eerste generatie kreeg een Rotax vijfkleps motorblok. Dit viertakt-eencilinder-motorblok leverde 49 pk en evenzovele Nm trekkracht. Hoewel dat niet veel lijkt reed de motor lekker energiek. De motorfiets woog slechts 175 kilo droog. Rijklaar was hij niet veel zwaarder, deels omdat de tank slechts 14 liter kon bevatten. Afgezien van de overstap in 1995 naar Brembo-remmen en een andere uitlaat onderging de motor verder weinig veranderingen tot 1997. In dat jaar kreeg hij een serieuze update. Er kwam een compleet nieuw frame beschikbaar en de Pegaso kreeg UPSD-vorken en een grotere tank (22 liter). Het motorblok bleef ongewijzigd. In 2001 werd de Pegaso opnieuw gewijzigd op een paar belangrijke punten. De toepassing van brandstofinjectie liet de motor soepeler reageren op het gas. Het maakte de motor ook zuiniger. Verder werden er betere remmen en veren geplaatst, het blok werd gemoderniseerd, de uitlaat kreeg een katalysator en de tank werd een liter kleiner. De staal-omvlochten remleidingen moesten zorgen voor een betere remwerking.

Kogelbestendig motorblok in de Pegaso

In 2005 verving Aprilia het trouwe Rotax-motorblok door het blok van de Yamaha XT 660. Met wat kleine aanpassingen wisten ze deze motor een vlotter karakter te geven. Hoewel de Pegaso hiermee niet meer pk’s kreeg, verbeterde het nieuwe blok wel de trekkracht en gasreactie. Boven de 6000 toeren was er weliswaar niemand meer thuis, maar voor terrein- en stadsgebruik gaf dat geen problemen. De rijeigenschappen van de Pegaso zijn zonder meer goed te noemen. Het brede stuur zorgt voor veel controle en er is ruim voldoende grondspeling voor actief gebruik. De remmen zijn goed te doseren en doen hun werk naar behoren.

De uitrusting is niet spectaculair, maar wel doordacht. De cockpit bevat een boordcomputer die zeer compleet genoemd kan worden en eenvoudig vanaf het stuur te bedienen is. De tankdop gaat verscholen achter een klepje bovenop de tank. Hier is ook voldoende opbergruimte voor een portemonnee en dergelijke. Onder het zadel vind je ook nog de nodige opbergruimte.

Aprilia Pegaso uitvoeringen

Aprilia zag in dat de meeste mensen nooit in het terrein rijden, ongeacht wat voor motorfiets ze hebben. De Pegaso werd daarom in twee verschillende basisuitvoeringen geleverd: de Strada en de Trail. De Strada-uitvoering (ook wel Road genoemd) is grotendeels dezelfde motor als de Trail. De verschillen zitten hem vooral in de ontsteking en de vering. Praktische zaken die passen bij hun inzet. De Trail is ook bedoeld voor het terrein. Daarbij past een 21-inch spaakwiel aan de voorzijde, en een 17-inch spaakwiel aan de achterzijde. De Strada heeft twee 17-inch gietwielen met iets bredere banden. Natuurlijk staat de Trail veel hoger op de wielen en heeft hij een langere veerweg dan zijn asfalt-gebonden broer.

In 2007 bracht men de speciale Tuscany Tibet Raid uit, een motor in een mooie oranje-roodbruine adventure-styling. Met de stoere aluminium topkoffer was de motor klaar voor lange reizen. Een heel ander speciaal model, echt voor op de weg, was de Pegaso Factory. De naam doet vermoeden dat alle registers zijn opengetrokken voor dit model. Aprilia is echter een andere weg ingeslagen; deze Pegaso is namelijk bijna een Supermotard met verrassend goede rijeigenschappen. Hiermee toonde de Pegaso weer eens zijn veelzijdigheid.

Aprilia Pegaso 650 concurrentie

Als concurrenten kun je denken aan de Suzuki Freewind en de V-Strom 650, de Kawasaki ER-5 of ER-6N, de Honda Transalp of de Hornet, de BMW F650GS, de Yamaha Ténéré of de FZ-6 Fazer en de Ducati Multistrada 620. Allemaal prima middenklassers met vergelijkbare inzetbaarheid. Wie kiest voor een van deze modellen hoeft op Gashendel.nl niet lang te zoeken.

Jouw tweedehands Aprilia Pegaso 650 op Gashendel.nl

Zoek je een onderschat werkpaardje voor woon-werkverkeer en niet al te wilde avonturen? Dan vind je vast en zeker een mooie tweedehands Aprilia Pegaso 650 op Gashendel.nl.

Let op! Dit is de testomgeving van Gashendel.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.